onsdag 26 augusti 2009

Om qinspelning

"Givetvis vore det ett helgerån att använda en qin för skalövningar. Insturmnetets kvaliteter är unika. Dess toner öppnar kontakten med naturen och når själens innersta rum. Egentligen kan det räcka med en enda ton, rätt frambringad och vid rätt tillfälle, men ett perfekt framförande får aldrig bli ett självändamål. Allt gäller den spelande och vad han eller hon kan komma fram till i sitt liv. Qin som själens spegel, inte som en keyboard för musikproduktion.

Det tog ytterligare tid innan jag insåg i hur hög grad denna attityd genomsyrar hela den traditionella kinesiska kulturen, inte minst kalligrafin. Det är en reproducerande kultur. Allt strävar efter en intensiv känsla av närvaro, en avspänd balanserad frihet - och vägen dit går över kopiering, anpassning och självuppgivelse fram till den stund man behärskar sina medel."
Cecilia Lindqvist

Apropå förhållningssätt till musik och skriven text.

2 kommentarer:

  1. såg faktiskt en kvinna sitta i tv4:as nyhetsmorgonsoffa och tala om just qin, har jag för mig.

    vad är det för instrument du håller i på bilden?
    det ser ju inte ut att vara en qin, iallafall.
    ser ut som någon sorts harpa?

    är det ditt insturmnet?

    SvaraRadera
  2. Det är mitt instrument. Det är en ackordcittra. Sex av tio sånger på den springande punkten är skrivna på den du ser på bilden. Mycket fin klang. Mestadels kvinnor sjöng och ackompanjerade sig själv ofta i religiösa sammanhang på detta instrument. Det passade mig som hand i handske.

    SvaraRadera