torsdag 17 september 2009

Vad jag äter, hur jag lever

Jag äter bra. Nyttigt för det mesta. Ordentligt. Ibland för mycket, men inga excesser. Jag sköter min kosthållning på det att min mage är normal. Dricker jag kaffe klockan 9.15, två koppar, håller sig min mage i schack. Dricker jag flera koppar efter klockan 13.00 mår jag dåligt. Jag motionerar kontinuerligt. Jag vet att min kropp är under ständig nedbrytning. Jag försöker därför fördröja detta oundvikliga faktum. Jag vill, numera, leva, så länge jag bara kan under så drägliga förhållanden som möjligt. Jag har inga ohemula krav på tillvaron. Tak över huvudet. Papper att skriva på. Ett piano. En gitarr. En cittra. Sexuella aktiviteter med små och få utflykter i områden där händer och andra lemmar aldrig tidigare rört sig. Det äventyrliga kittlar, men lyser samtidigt med sin fråvaro. Detaljerna i livet får större och större inverkan på mitt liv. De små stunderna av lycka tas emot som ett evangelium. En droppande kran som fäller rost. Bananflugor kring en citron. Cikoria är ett vackert ord. Ibland tänker på jag på detta ord, tänker på betydelsen. Ibland somnar jag framför teven efter en flaska vin. Nacken gör då en smula ont. Men jag får inte längre näsblod som jag fick förr. Vi som blöder näsblod fick snabbt stämpeln att vi var lite känsligare än andra människor. Jag tror inte det stämmer. Det finns i själva verket inget som tyder på det.

7 kommentarer:

  1. Fan vad jag tycker du är bra.

    SvaraRadera
  2. Det finns i själva verket inget som tyder på det. Men tack i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Jag tänkte upplysa dig om en sak som berör din skicklighet som sångförfattare och mitt kärleksliv på en och samma gång när vi sågs på Tröls. Men jag hann inte hälla ner tillräckligt många trappister för att våga innan du hann gå, så vi får ta det nästa gång.

    SvaraRadera
  4. Det gör vi. En annan upplysning: Jag är helt ofarlig. Det är bara mitt utseende som ställer till det ibland. Men oftast är jag en glad skit som gärna lyssnar på andra.

    SvaraRadera
  5. Särskilt om det på något sätt gäller mig själv...

    SvaraRadera
  6. Haha. Jag tycker du har en vänlig uppsyn. Förmågan att lyssna är en avundsvärd egenskap liksom förmågan att låta sig själv vara "en glad skit" och stå för det. Du är dessutom den enda artist jag vet som gör knullmusik helt utan inslag av funk.

    SvaraRadera
  7. Du förstår inte hur obegripligt stolt jag blir över att höra detta. Fredagen den 18 september blev plötsligt en mycket bra dag.

    SvaraRadera